Jak wyznaczać strefy abonamentów płatnego parkowania?
Czy prosty system przydzielania stref abonamentowych w pewnej odległości od miejsca zameldowania gwarantuje abonentom równą dostępność miejsc postojowych? Czy sposób rozumienia miejsca zameldowania abonenta zmienia warunki parkingowe? Jak zapewnić wszystkim abonentom podobną dostępność miejsc parkingowych? Nad tym problemem pracował Zespół Badawczy VCITYLAB w ramach ekspertyzy wykonanej na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich m.st. Warszawa.
Funkcjonujący w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego system przydzielania stref abonamentu rejonowego jest nieskomplikowany i zrozumiały. Abonent otrzymuje prawo do parkowania na wszystkich miejscach postojowych znajdujących się w promieniu 100 m od wszystkich parkomatów znajdujących się w odległości nie większej niż 150 m od swojego miejsca zameldowania. Natomiast miejsce zameldowania zawsze rozumiane jest jako punkt adresowy z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Prostota tych zapisów redukuje ryzyko wystąpienia nieporozumień związanych z odnalezieniem miejsc postojowych przypisanych abonentowi. | ||||||
|
||||||
|
||||||
Odpowiedzią na bolączki obecnego systemu jest opracowany przez VCITYLAB algorytm wyznaczania stref abonamentu rejonowego, który nie tylko gwarantuje “budowanie” strefy abonamentu rejonowego z miejsc postojowych najbliższych wejściu do budynku, ale także zapewnia wszystkim użytkownikom podobną dostępność miejsc postojowych. Algorytm ten nie wyznacza stref indywidualnie dla każdego miejsca zameldowania, lecz traktuje cały obszar SPPN jako jeden “organizm”, w którym strefy wzajemnie oddziałują na siebie, a każde rozszerzenie strefy dla jednego adresu wpływa na konkurencję parkingową w strefach wielu adresów w okolicy. Poniższe kartodiagramy prezentują, jak mogłaby się zmienić wielkość stref i konkurencja parkingowa w strefach dzięki zastosowaniu nowoopracowanego algorytmu na przykładzie obszarów G03, G04 oraz G05 (rysunki poniżej).
|
||||||
Zespół badawczy VCITYLAB opracował kilka wariantów nowej metodyki o różnym stopniu skomplikowania, które Zarząd Dróg Miejskich może zastosować zależnie od możliwości organizacyjnych, prawnych i informatycznych. W pracach w ramach ekspertyzy wziął udział zespół w składzie: dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska, dr inż. Anna Fijałkowska, mgr inż. Oskar Graszka, dr inż. Joanna Jaroszewicz, mgr Kyrylo Zharkovskyi. Po więcej szczegółów dotyczących zadania zapraszamy na stronę naszych realizacji. |