Jak wyznaczać strefy abonamentów płatnego parkowania?

Czy prosty system przydzielania stref abonamentowych w pewnej odległości od miejsca zameldowania gwarantuje abonentom równą dostępność miejsc postojowych? Czy sposób rozumienia miejsca zameldowania abonenta zmienia warunki parkingowe? Jak zapewnić wszystkim abonentom podobną dostępność miejsc parkingowych? Nad tym problemem pracował Zespół Badawczy VCITYLAB w ramach ekspertyzy wykonanej na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich m.st. Warszawa.

   
Funkcjonujący w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego system przydzielania stref abonamentu rejonowego jest nieskomplikowany i zrozumiały. Abonent otrzymuje prawo do parkowania na wszystkich miejscach postojowych znajdujących się w promieniu 100 m od wszystkich parkomatów znajdujących się w odległości nie większej niż 150 m od swojego miejsca zameldowania. Natomiast miejsce zameldowania zawsze rozumiane jest jako punkt adresowy z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Prostota tych zapisów redukuje ryzyko wystąpienia nieporozumień związanych z odnalezieniem miejsc postojowych przypisanych abonentowi.

 

Metodyka oparta na prostych regułach jednak nie we wszystkich przypadkach się sprawdza, a jej wady najdotkliwiej odczuwają mieszkańcy budynków dużych i o skomplikowanych kształtach, na przykład mieszkańcy skrajnych klatek najdłuższego warszawskiego bloku przy ul. Kijowskiej 11. Przydzielona im strefa nie obejmuje najbliższych klatkom miejsc postojowych, a do najbliższych przydzielonych miejsc mają zdecydowanie dalej niż abonenci z klatek środkowych (rysunek z prawej).                                   
Wielkości stref i odległości do najbliższego przydzielonego miejsca postojowego dla każdej z klatek budynku przy Kijowskiej 11 - aktualnie stosowana metodyka

Wielkości stref i odległości do najbliższego przydzielonego miejsca postojowego dla każdej z klatek budynku przy Kijowskiej 11 - aktualnie stosowana metodyka

 

Podejście oparte na założeniu, że przydzielane strefy abonamentu mają stałą wielkość niezależnie od liczby miejsc postojowych i liczby abonentów w okolicy, skutkuje także nierównościami w dostępności miejsc postojowych i prawdopodobieństwie znalezienia wolnego miejsca parkingowego. Niektórzy abonenci muszą się z tego powodu mierzyć z bardzo wysoką konkurencją parkingową, dającą nieduże szanse na znalezienie wolnego miejsca postojowego. Tak jest między innymi w rejonie adresów Białostocka 8, 11 i 46. Pod tymi adresami mieszka łącznie 123 abonentów. Natomiast liczba miejsc postojowych w nakładających się strefach tych trzech adresów to 121. A przecież na te trzy strefy nakładają się także strefy abonamentowe innych miejsc zameldowania a popyt parkingowy wynikający z abonamentów rejonowych to tylko część całkowitego popytu (rysunek z prawej).                                 

Agregacja stref abonamentu rejonowego dla adresów Białostocka 9, 11 i 46

     

Odpowiedzią na bolączki obecnego systemu jest opracowany przez VCITYLAB algorytm wyznaczania stref abonamentu rejonowego, który nie tylko gwarantuje “budowanie” strefy abonamentu rejonowego z miejsc postojowych najbliższych wejściu do budynku, ale także zapewnia wszystkim użytkownikom podobną dostępność miejsc postojowych. Algorytm ten nie wyznacza stref indywidualnie dla każdego miejsca zameldowania, lecz traktuje cały obszar SPPN jako jeden “organizm”, w którym strefy wzajemnie oddziałują na siebie, a każde rozszerzenie strefy dla jednego adresu wpływa na konkurencję parkingową w strefach wielu adresów w okolicy. Poniższe kartodiagramy prezentują, jak mogłaby się zmienić wielkość stref i konkurencja parkingowa w strefach dzięki zastosowaniu nowoopracowanego algorytmu na przykładzie obszarów G03, G04 oraz G05 (rysunki poniżej). 

 Rozkład wartości wskaźnika konkurencji w miejscach zameldowania – metodyka aktualnie stosowana

Rozkład wartości wskaźnika konkurencji w miejscach zameldowania – metodyka aktualnie stosowana

    
Rozkład wartości wskaźnika konkurencji w miejscach zameldowania – metodyka proponowana

Rozkład wartości wskaźnika konkurencji w miejscach zameldowania – metodyka proponowana

 
Zespół badawczy VCITYLAB opracował kilka wariantów nowej metodyki o różnym stopniu skomplikowania, które Zarząd Dróg Miejskich może zastosować zależnie od możliwości organizacyjnych, prawnych i informatycznych. W pracach w ramach ekspertyzy wziął udział zespół w składzie: dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska, dr inż. Anna Fijałkowska, mgr inż. Oskar Graszka, dr inż. Joanna Jaroszewicz, mgr Kyrylo Zharkovskyi. Po więcej szczegółów dotyczących zadania zapraszamy na stronę naszych realizacji.